Áfonyás borjú

Gasztróblog a világ két tájáról.

Áfonyás borjú

Friss topikok

Linkblog

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Csemege ajánló

“Finom alma torta” - stájer almáspite

2007.11.21. 23:03 avar

Talán hihetetlennek tűnik, de vannak emberek, akik minden kényszerítő ok nélkül, magyarul szeretnének megtanulni. Sosem hittem volna, hogy valaha is részem lesz olyan nyeltanulósdiban, amikor két anyanyelvű egymás nyelvét tanítja egymásnak. Merhát én a magyart tudnám mindössze bedobni... De nem, azazhogy a világ tágas, sokféle ember él benne. Így akadtam Larryre, egy “fiatal” amerikai nyugdíjasra, aki miután nyugdíjba vonult, elköltözött Németországba a felesége családjához. Csak tippelni tudok, hogy aktív nyugdíjasként “értelmesen” akarja eltölteni az idejét, ezért elhatározta, hogy felad egy apróhírdetést, amiben beszélgetőpartnert keres – nyelvtanulás céljából. Az esélytelenek nyugodtságával válaszoltam, de szinte e-mail fordultával kaptam a választ, hogy persze, szívesen tanul magyarul. Azóta már nagyjából kialakult a program, általában vasárnap délután találkozunk és elkirándulunk valahová a környéken a természetben.
Az egyik ilyen kirándulásra frissen sütött almáspitét vittem, merthát sok itthon az alma, bennem meg mozgott a süthetnék. Meg, gondoltam, egyúttal kipróbálom a lakótársam sütőskönyvét. (mondjuk, ezt az almáspitét akár a nagymamám konyháján is elleshettem volna...) Azt hiszem, ez a könyv olyan Németországban sütésben, mint nálunk Horváth Ilona főzésben – alapmű.
Ha egyszer meglelem antikváriumban, biztosan megveszem, pedig már megfogadtam, hogy az internet korában (nameg amíg ennyit költözködöm) nem veszek több szakácskönyvet.
A mű: Christian Teubner, Annette Wolter: Backvergnügen wie noch nie Das große GU Bild-Backbuch in Farbe.
És hogy visszatérjek a kirándulásra: a maradék almáspitét kedvenc tanítványomnak ajándékoztam, s ő boldogan fogadta el :-) És hogy mire nem képes az almáspite: kedvenc tanítványom kikereste a szavakat a szótárból (ez még csak a második alkalom volt!), és a következő tárggyal írta az azt követő e-mailt: “finom alma torta”. Nem is tudom, a tanári vagy a sütési kvalitásaimra legyek-e inkább büszke... :-)


Tehát 1 tepsi ( 30 szelet) stájer almáspite kis változtatásokkal:
Tészta:
600g liszt
1 cs sütőpor
200g vaj
50g cukor
fél tk só
250 ml tej

Töltelék:
2 kg alma
1 citrom leve és héja
125g cukor
1 tk fahéj
(100g mazsola – ezt én kihagytam)
100g darált mogyoró
200g baracklekvár

1 tojássárga

A lisztet, sütőport, vajat, cukrot, sót, tejet (tehát a tészta hozzávalókat) összegyúrjuk és lefedve 1 órára a hűtőbe tesszük. Amíg pihen, elkészül a töltelék.
Az almát meghámozzuk, kimagozzuk, lereszeljük. Belekeverjük a citrom levét és reszelt héját, a cukrot, darált mogyorót és a fahéjat (nameg a mazsolát).
A sütőt 200 fokra előmelegítjük. Kinyújtjuk a tésztát kb másfélszer akkorára, mint a tepsi. Levágjuk a tepsi méretű darabot és a kivajazott kilisztezett tepsire tesszük. Megkenjük a lekvárral, majd jöhet rá az almás töltelék. A maradék tésztából pedig csíkokat vágunk és a töltelék tetejére tesszük. Egy tojássárgáját használtam a csíkok megkenésére.
30 perc sütőben.

(A recepteskönyv a lekvárt nem az almás töltelék és a tészta közé keni, hanem tojás helyett azzal keni a csíkokat. 200g lekvárt elkever 100g porcukorral és 2 ek citromlével. Ezt felmelegíti és először csak a 30 percnyi sütés után keni meg a pite tetejét.)

5 komment

Címkék: alma citrom desszert fahéj német konyha magyar konyha

A bejegyzés trackback címe:

https://afonyasborju.blog.hu/api/trackback/id/tr4237606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cserke · http://cseresznyekert.blog.hu 2007.11.22. 22:29:04

Egyformát sütöttünk.Legalábbis majdnem:))
A történet pedig nagyon tetszik!

PartizánOrsi · http://kalinka.blogol.hu 2007.11.30. 10:05:00

Nekem meg a Kochvergnügen wie noch nie van meg, de szerintem még egyszer se föztem belöle... Elö is veszem!

avar · http://afonyasborju.blog.hu 2008.02.22. 00:29:03

fúú, Orsi, nagy kincs. Sok jó recept van benne!

Fehérnyúl · http://feher-nyul.blogspot.com/ 2008.11.10. 22:20:11

Húúúú, mint kezdő sütödésnek megmondanád, hogy mekkora volt a tepsi mérete?

avar · http://afonyasborju.blog.hu 2008.11.10. 23:27:29

ha a centi nem csal, akkor 36 x 36 -os :-)
süti beállítások módosítása